onsdag 15. februar 2012

Dannelsesliste til elevene!

Elevene mine i VG# SSP etterlyste en liste med verker som man "måtte lese for å kunne omtale seg selv som dannet". Det var jo en forespørsel jeg hadde stor sympati for, og med hjelp fra kolleger, meg selv, lærebøker mm har jeg forsøkt. Denne listen er foreløpig publisert til elevene mine - kommenter gjerne. Hvem er glemt? Hvilke verker hører ikke hjemme her?

DANNELSESLISTE MODERNE NORSK LITTERATUR.

Hvilke verker/forfattere må/bør du ha lest i norsk litteratur for å kunne kalle deg dannet? (høyst subjektiv, men status som norsklærer teller - dessuten har jeg spurt andre kolleger også!). Du kan gjerne lese mer av alle nevnte forfattere - og du kan gjerne lese andre.

ROMANER OG SKUESPILL:
Ludvig Holberg - Jeppe paa Bierget og Erasmus Montanus.
Camilla Collett - Amtmandens Døttre.
Bjørnstjerne Bjørnson - Faderen (novelle) og Synnøve Solbakken
Henrik Ibsen - Peer Gynt og Et Dukkehjem (alt!)
Amalie Skram - Forraadt
Knut Hamsun - Markens Grøde, Sult og Pan (alt!))
Arne Garborg - Bondestudentar
Hans E. Kinck - Krakkjen
Sigrid Undset - Kristin Lavransdatter
Olav Duun - Menneske og Maktene
Aksel Sandemose - En Flyktning krysser sitt spor
Sigurd Hoel - Syndere i sommersol
Tarjei Vesaas - Isslottet, Fuglane og Det ror og ror (dikt) (alt!)
Jens Bjørneboe - Jonas og Haiene
Johan Borgen - Lillelord-trilogien
Agnar Mykle - Sangen om den røde rubin
Axel Jensen - Line
Torborg Nedreaas - Av måneskinn gror ingenting
Kjell Askildsen - Heretter følger jeg deg helt hjem (novellesamling)
Dag Solstad - Gymnaslærer Pedersens beretning om den store vekkelsen som hjemsøkte vårt land (alt!)
Herbjørg Wassmo - Dinas Bok
Knut Faldbakken - Insektsommer
Lars Saabye Christensen - Beatles
Tove Nilsen - Skyskraperengler
Gerd Brantenberg - Egalias døtre
Anne Karin Elstad - Folket på Innhaug (romanserie)
Ingvar Ambjørnsen - Hvite Niggere
Kjartan Fløgstad - Dalen Portland
Jan Kjærstad - Homo Falsus
Ragnar Hovland - Sveve over vatna
Bjørg Vik - Nødrop fra en myk sofa
Jon Fosse - Andvake
Frode Grytten - Bikubesong
Roy Jacobsen - Seierherrene
Erik Fosnes Hansen - Beretninger om beskyttelse
Merete Morken Andersen - Hav av tid
Jostein Gaarder - Sofies verden
Karl Ove Knausgård - Ute av verden (alt!)
Linn Ullmann - Før du våkner
Gunnhild Øyehaug - Vente, blinke
Vigdis Hjorth - Hjulskift
Beate Grimsrud - Det fins grenser for hva jeg ikke forstår (noveller)
Per Petterson - Ut og stjæle hester
Erlend Loe - Tatt av kvinnen
Hanne Ørstavik - Kjærlighet
Tore Renberg - Kompani Orheim
Jan Wiese - Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede
Tor Åge Bringsværd - Web

LYRIKK (lyrikere er dt ofte lurt å lese mer av, men jeg har plukket ut berømte tekster som er betegnende for norskhet/periodetypiske/spesielt vakre)
Henrik Wergeland - Til min Gyldenlak
Johan Sebastian Welhaven - Digtets Aand
Aasmund Olavsson Vinje - Nordmannen
Sigbjørn Obstfelder - Jeg Ser
Olaf Bull - Metope
Rudolf Nilsen - Storby-Nat
Arnulf Øverland - Du må ikke sove og Kristendommen - den tiende landeplage (tale).
Nordahl Grieg - Til Ungdommen
Halldis Moren Vesaas - Ord over grind
Gunvor Hofmo - Det er ingen hverdag mer
Olav H. Hauge - Det er den draumen
Astrid Hjertenæs Andersen - Hestene står i regnet
Paal Brekke - Morgen
Inger Hagerup - Mauren
Alf Prøysen - Romjulsdrøm
Hans Børli - Junikveld
Rolf Jacobsen - Landskap med gravemaskiner
Jan Erik Vold - Tale til loffen
Eldrid Lunden - Ser ei kvinne
Stein Mehren - Jeg holder ditt hode
Tor Ulven - Jeg faller og faller
Tor Jonsson - Norsk kjærleikssong
Cathrine Grøndahl - Fødeavdelingen

ANNET
Norrøn litteratur: Voluspå, Soga om Gunnlaug Ormstunge og norrøn mytologi/den norrøne skapelsesberetningen. Kanskje er det også lurt å lese Snorre.
Folkeeventyr, særlig de om Askeladden.

5 kommentarer:

  1. Her er det mange gode lesestunder for en nysgjerrig ungdom!

    SvarSlett
  2. Lister er alltid gøy! Fin oversikt dette!

    SvarSlett
  3. Kult at du laget en liste! Ser at det ikke er mulig å klage på manglende lesestoff i alle fall… ;-)

    SvarSlett
  4. Nei, her er det bare å plukke opp bøkene :)

    SvarSlett